|
Autumn 2003
• Volume XII, Number 4
THE NEWS YOU NEED By
Kristine Kieswer
Clueless About Cancer Prevention
A new study has shown that most U.S. adults are unsure how to lower
their risk of cancer. Of 1,000 people surveyed, only 38 percent
strongly agreed that a diet rich in vegetables and fruits reduces
cancer risk. Half the respondents considered exercise beneficial.
And a mere one-third believed that maintaining a healthy weight
was important. In fact, all three are known to lower risks for many
types of cancer.
American Society of Clinical Oncology
Broccoli
Family Studied for Cancer-Fighting Power
It’s clear that men who eat more cruciferous vegetables (broccoli,
cauliflower, kale, Brussels sprouts, and cabbage) are less likely
to develop prostate cancer. Now researchers at the University of
California at Berkeley are investigating whether the vegetables’
natural cancer-fighting chemicals could help treat the disease as
well. The chemical 3,3'-diindolylmethane, known as DIM, caused prostate
cancer cells in a test tube to grow 70 percent more slowly than
untreated cells, apparently by blocking signals from male sex hormones.
DIM appears to be a unique, naturally occurring chemical that offers
preventive and therapeutic usefulness against the most commonly
diagnosed cancer in America—prostate cancer.
Le HT, Schaldach CM, Firestone GL, Bjeldanes
LF. Plant-derived 3,3'-diindolylmethane is a strong androgen antagonist
in human prostate cancer cells. J Biol Chem 2003;278:21136-45.
Obese Men at Higher Risk for Prostate Cancer
Researchers in France found that obese men may be more than twice
as likely to develop prostate cancer than those who are nearer their
normal weight. As reported in the British Journal of Urology International,
194 prostate cancer patients and 194 men being treated for benign
prostatic hyperplasia were studied. Men with a body mass index of
25 to 30 (indicating moderate overweight) did not show an increased
risk, while those with a BMI of 29 or higher (indicating obesity)
had a 2.5-times greater risk of prostate cancer. Swedish, Danish,
and Italian studies have produced similar findings.
Irani J, Lefebvre O, Murat F, Dahmani L, Dore
B. Obesity in relation to prostate cancer risk: comparison with
a population having benign prostatic hyperplasia. BJU Int. 2003;91:482-4.
Miso Soup Protects Women from Breast Cancer
In a prospective cohort cancer study, researchers in Japan tracked
more than 20,000 women aged 40 to 59 for more than 10 years, studying
their intake of soy foods. As reported in the Journal of the National
Cancer Institute, they found that women who consumed miso (fermented
soybean paste) soup most frequently (three or more bowls daily)
had half the breast cancer risk of those who ate the least (less
than one bowl daily). Laboratory studies have previously demonstrated
that isoflavones, abundant in soybeans, inhibit hormone-related
cancers.
Yamamoto S, Sobue T, Kobayashi M, Sasaki S,
Tsugane S. Soy, isoflavone, and breast cancer risk in Japan. JNCI
2003;95:906-13.
HRT: Promoting Cancer, Hindering Diagnosis
The Women’s Health Initiative trial of combined estrogen and
progestin ended early when overall risks, including invasive breast
cancer, proved too dangerous. Taking a closer look at the data,
researchers found that women who took combination hormone pills
not only faced a 24 percent increase in breast cancer risk, but
developed larger, more aggressive tumors, which spread more quickly
and escaped detection more frequently. They also had significantly
more abnormal mammograms. The analysis, detailed in the Journal
of the American Medical Association, involved 16,608 postmenopausal
women with no prior hysterectomy, aged 50 to 79, who were prescribed
either hormones or placebo for an average of five years.
Chlebowski RT, Hendrix SL, Langer RD, et al.
Influence of estrogen plus progestin on breast cancer and mammography
in healthy postmenopausal women. JAMA 2003;289:3243-54.
High-Fiber
Diet Cuts Colon Cancer Risk in Half
Results from the European Prospective Investigation into Cancer
(EPIC), as reported in The Lancet, found that individuals
who consumed the most dietary fiber had a 40 percent reduction in
colon cancer risk than those who consumed the least.
This was the largest scientific study of diet and cancer to date,
tracking 519,978 subjects in 10 European countries for an average
of 4.5 years. A particular strength of the study was its ability
to compare widely varying diets. A 1997 report from the World Cancer
Research Fund emphasized the importance of consuming a diet high
in fruits, vegetables, whole grains, and beans for preventing several
cancers including colon cancer. This latest study offers considerable
evidence supporting the use of a plant-based diet for colon cancer
prevention.
Bingham SA, Day NE, Luben R, et al. Dietary
fibre in food and protection against colorectal cancer in the European
Prospective Investigation into Cancer and Nutrition (EPIC): an observational
study. Lancet 2003;361:1496-501.
Smoking Increases Familial Pancreatic Cancer Risk
Smoking is a strong risk factor for familial pancreatic cancer,
especially for men under 50, according to researchers from the University
of Washington who conducted a case-control study of 251 members
from 28 families where two or more members of each family had the
disease. Smokers had quadruple the risk of developing cancer. Moreover,
they developed the disease a full decade earlier than their nonsmoking
peers.
Approximately 30,000 cases of pancreatic cancer were diagnosed
in 2003, ten percent of which were influenced by heredity.
Rulyak SJ, Lowenfels AB, Maisonneuve P, Brentnall
TA. Risk factors for the development of pancreatic cancer in familial
pancreatic cancer kindreds.
Gastroenterology 2003;124:1292-9.
Media
Center | Health | Research
| About PCRM | Catalog
| Join Us | Search
| Site Index | Home
The site does
not provide medical or legal advice. This Web site is for information purposes
only.
Full Disclaimer | Privacy Policy
|